onsdag 11 juni 2008

Hur lär sig eleverna?

Jag måste bara göra ytterligare ett inlägg efter seminariet, om något som Diana Laurillard, också professor från University of London sa. Hon pratade om på vilka sätt som elever lär sig och att dessa måste varieras för en god inlärning. Dessa sätt var (jag kan ha missat något eller tolkat något fel):
  • Förfrågan (gå till bibliotek mm)
  • Diskussion (Wikis mm)
  • Praktik (Projektarbete mm)
  • Samarbete
  • Produktion (Uppsats, design, produkter)
  • Uppmärksamhet ( pod, animation, powerpoint mm)
  • Undersökning

Det är viktigt att fråga sig själv hur du arbetar? De flesta lärare varierar tyvärr inte dessa former tillräckligt utan använder sig mest av framför-tavlan-undervisning på grund av att det blir för lite tid och man måste ta bort något annat.

Hjälp eleverna att navigera

Jag var på ett seminarium som hette Lärande, medborgarskap och nya medier som arrangerades av Göteborgs universitet. Där presenterades en rad intressanta ideér, men jag vill särskilt dela med mig av vad Gunther Kress, professor (semiotik), University of London sa.

Han talade om att skolans uppgift kanske är att lära eleverna att navigera. Kress menar att vi har gått från att läsa till att nu navigera. Vi bör därför titta närmare på retoriken och designen som har ändrats ganska dramatiskt. Vi talar idag mycket mer med bildspråk. Kress förklararde att vår informationskompetens nu har bytts ut och använde uttrycket "Telling the world - (nu) showing the world".